پیشگیری از ابتلا به دیابت نوع 2 ، هنگامیکه ژن ها پاسخ نمی دهند

 13 ژوئیه 2016- این موضوع که تمرینات ورزشی خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را کاهش می دهد، بطور گسترده ای پذیرفته شده است. اما در این مطالعه از هر 5 شرکت کننده، یک نفر به نتایج مثبت حاصل از ورزش دست نیافت. محققان و پزشکان آلمانی اتفاقاتی را که در عضلات افراد غیرپاسخگو، به تمرینات ورزشی رخ می دهد، کشف کردند. نتایج این تحقیق درمجله ی Diabetesاخیراً منتشر گردید.

دراین تحقیقات 20 فرد میانسال در یک برنامه ی ورزشی استقامتی به مدت بیش از 8 هفته که شامل دوچرخه سواری و پیاده روی بود در مرکز پزشکی ورزشی بیمارستان دانشگاه توبینگن شرکت کردند. همه ی افراد شرکت کننده درمعرض  خطر بالای ابتلا به دیابت نوع 2 بودند. هدف از انجام این  برنامه ی ورزشی افزایش حساسیت به انسولین و کاهش خطر ابتلا این افراد به دیابت بود. نویسنده ی ارشد این تحقیقات دکتر Böhmمی گوید: قبل از این برنامه ی ورزشی، هیچیک از افراد شرکت کننده از نظر فیزیکی فعال نبودند.

ماده ی پیام رسان از سوزاندن چربی و گلوکز ممانعت می کند

پرفسورAngelisو پرفسورBeckersاز انستیتوی ژنتیک آزمایشگاهی(IEG) و مرکز هلمهولتز در مونیخ به بررسی تغییرات مولکولی درعضلات اسکلتی افراد غیر پاسخگو به تأثیرات ورزشی پرداختند. در حالیکه اثرات مثبت پیش بینی شده در ژنهایی که در سوزاندن گلوکز و چربی در عضلات نقش دارند در افرادی که حساسیت به انسولین در آنها با تمرینات ورزشی بهبود یافته بود، مشاهده گردید، پاسخ این ژنها در افراد غیر پاسخگو کاهش یافته بود. آنالیز ماهیچه ی افراد غیر پاسخگو نشان داد ماده ای  بنام TGF-betaپس از تمرینات ورزشی در عضلات این افراد فعال می شود.

آزمایشات بعدی بر روی سلولهای عضلات اسکلتی توسط دکتر Hoffmannدر بیمارستان دانشگاه توبینگن نشان داد که TGF-betaاز نسخه برداری ژنهایی که در سوزاندن گلوکز و چربی نقش دارند ممانعت می کند و حساسیت  به انسولین را کاهش می دهد.

دانشمندان در تلاشند که دلایل فعال شدن  TGF-betaرا در عضلات اسکلتی برخی افراد پس از انجام ورزش شناسایی کنند.

پرفسور Weigertمی گوید: شواهدی وجود دارد که نشان می دهد برنامه های ورزشی مختلف که در آن شدت ورزش یا طول جلسات ورزشی با توانایی فرد برای پاسخ به فعالیت ورزشی تنظیم شده است، می تواند در پیشگیری از دیابت موثر باشد ، اما این نتایج نباید سبب شود افراد بی تحرک به روند بی تحرکی خود ادامه  دهند.

پرفسور Weigertمی گوید: من معتقدم که یک برنامه ی ورزشی مناسب برای هرفرد می تواند خطر ابتلا به دیابت را کاهش دهد و افراد باید برای حصول نتیجه ی دلخواه در این زمینه  تلاش کنند.

منابع:

Diabetes, 2016; db151723 DOI: 10.2337/db15-1723

www.sciencedaily.com/releases/2016/07/160713102729.htm